073-7600065

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דודי כרמל

דודי שמש – דגמים ישנים מול חדשים

ציפוי פנימי של דודי שמש
אם נסתכל מנקודת מבט של ציפור על הגגות של בתי ישראל, באחוזים גבוהים מאוד של הבתים, אם לא ברובם המוחלט, נוכל לראות דודי שמש. בישראל דודי השמש נפוצים במיוחד בשל האקלים החם של המדינה. העובדה שברוב ימות השנה זורחת שמש חזקה בישראל, מאפשרת לחסוך אלפי שקלים בשנה עבור כל משק בית ולהשתמש באנרגיה הסולארית הזו על מנת לחמם את המים שבדודים לשימוש ביתי.

דודי שמש על הגגות

כולנו משתמשים בדודי שמש כמעט בכל יום ומבינים כי בימים של שמש אין צורך להדליק את גוף החימום החשמלי של הדוד, לעומת ימים של חורף בהם יש צורך בכך. אולם, האם אי פעם הקדשתם מחשבה לשאלה מהו הציפוי הפנימי של דוד השמש שלכם? ממה הוא עשוי ולמה זה משנה? אולי אתם לא חשבתם על כך, אולם בפועל מדובר על מרכיב חשוב במיוחד בכל דוד שמש והתעשיינים הישראלים ומכון התקנים הישראלי התעסקו במרכיב זה לא מעט בשנים האחרונות. על כל זאת ועוד – בכתבה שלפניכם

השלבים בשינוי התקן של דודי השמש

  • התקן הישן – עד לשנים האחרונות, היה נהוג בישראל לייצר ולמכור דודי שמש בעלי משטח פנימי העשוי ממלט. לא רק שמלט היה החומר הרווח, אלא שהיה נהוג תקן ישן שלפיו ישנה חובה לייצר ולעשות שימוש אך ורק בדודים בעלי משטח מלט פנימי. עם זאת, כמו כל דבר בעולם המודרני, גם דודי השמש עוברים שינויים ונעשים מאמצים בכל עת להפוך את דודי השמש לטובים יותר ומתקדמים יותר בכל העולם. כך, נכנס לשימוש מושג חדש שלא היה קיים עד לפני כמה שנים – ציפוי פנימי של אמייל בואקום לדודי שמש חדשים.

  • תקופת הביניים – הכניסה לשוק של האפשרות של דודים המצופים באמייל טלטלה את השוק הישראלי. חברות מסוימות רצו להכניס את האפשרות לדודים מהסוג החדש, בעוד שחברות אחרות העדיפו את הדודים הישנים עם המלט. לאחר מאבק מסוים של חלק מחברות דודי השמש, מכון התקינה הישראלי החליט על שינוי התקן, כך שניתן יהיה לייצור ולמכור גם דודי שמש עם ציפוי פנימי ממלט כפי שהיה נהוג עד כה, וגם דודי שמש חדשים ומתקדמים יותר עם ציפוי פנימי העשוי מאמייל.

  • התקן החדש – בתאריך ה10/2/17 מכון התקנים עשה צעד נוסף קדימה וקבע כי מאותו היום והלאה לא תינתן אפשרות בחירה בין שני סוגי הציפויים הפנימיים לדודי שמש, אלא כל הדודים החדשים המיוצרים ומשווקים בישראל יאלצו לעמוד בתו התקן החדש הדורש לעשות שימוש אך ורק בציפוי פנימי מאמייל לדודי שמש. בנוסף, נקבע כי היצרן של דודי השמש החדשים או היבואן שמייבא את הדודים מחו"ל, מחויבים להצמיד לכל דוד סימן המעיד על כך שהדוד עומד בדרישות התקן החדשות בכל הנוגע לציפוי הפנימי מאמייל. מתאריך זה, החלה תקופת אכיפה של מפקחי מנהל התקינה במשרד הכלכלה על יישום תו התקן החדש על ידי יצרנים, משווקים ויבואנים של דודי שמש בישראל.

מהו בעצם אמייל וכיצד משתמשים בו?

  • מהו אמייל? מקורו של חומר האמייל הוא באבקת זכוכית. את אבקת הזכוכית הזו נהוג להתיך בטמפרטורה גבוהה של 800 מעלות, כתלות בצורך בו, על גבי שכבה בסיסית כלשהי, כאשר לרוב מדובר בשכבת מתכת. לאחר שאבקת הזכוכית הזו מתקררת, היא מתקשה והופכת למה שאנו מכנים אמייל. ככלל, ניתן לומר כי האמייל הוא חומר חלק, חזק ונוקשה. בנוסף, הוא עמיד בפני מצבים שונים כמו טמפרטורות גבוהות, לחץ גדול ורטיבות מצטברת. תכונות אלו הפכו את האמייל לחומר מוביל בכל הנוגע לציפוי של משטחים וחומרים.

  • שימושים נפוצים באמייל – כפי שציינו, תכונות העמידות והחוזק של האמייל הופכים אותו למועמד אידיאלי עבור כל אדם שמחפש חומר מתאים לציפוי של חפצים. ואכן, האמייל משמש בעיקר לציפוי – החל מציפוי של אמבטיות ומקלחות ועד לציפוי של תנורים וקומקומים. כמו כן, בשל תכונות העמידות שלו בפני מים ורטיבות, האמייל משמש גם לציפוי של מכלי מים גדולים שבהם המים נמצאים בטמפרטורות משתנות לאורך היממה.

  • שלבים לציפוי דוד שמש באמייל – נסביר כיצד מתבצע בפועל ציפוי מבפנים של דוד שמש באמייל. ובכן, השלב הראשון הוא ניקוי יסודי של הדוד בחומרים המתאימים לצורך כך. השלב השני הוא יצירת ואקום, דהיינו חלל ריק מאוויר ומכל דבר, בתוך הדוד. יצירת הואקום נעשית בעזרת משאבה מיוחדת ששואבת את כל האוויר מתוך הדוד. השלב השלישי הוא הכנסת האמייל בצורה נוזלית אל תוך הואקום שנוצר בדוד. כאשר משחררים את הואקום, האמייל מתפזר על דפנות הדוד ועל החלקים הפנימיים של דוד השמש ונדבק אליהם בצורה חזקה. לאחר מכן, מתבצעת התכה של התערובת הנוזלית הזו בטמפרטורה של מעל 800 מעלות צלזיוס, כך שהאמייל יוכל להתקשות למצבו הסופי. לבסוף, מקררים את הדוד בחזרה לטמפרטורת החדר ומתקבל ציפוי אחיד ושלם של הדוד כולו.

היתרונות של דודים המצופים באמייל

  • עמידות יתרה בפני חלודה – פירטנו בצורה נרחבת על השינוי בתו התקן של הציפוי של דודי שמש בישראל, אולם טרם הסברנו בשביל מה כל המהומה ומה הוא למעשה היתרון הגדול של דודי האמייל על פני דודי המלט. כפי שציינו, התכונות הייחודיות של האמייל הופכות אותו לחומר אידאלי עבור ציפוי של משטחים רטובים. היתרון הגדול שלו בתחום דודי השמש הוא בכך ששכבת האמייל מונעת הצטברות חלודה על הדפנות הפנימיים של הדוד, כפי שהיה קורה בעבר עם דודי השמש שהיו מצופים במלט. אי הצטברות החלודה מאריכה עד מאוד את אורך חייו של דוד השמש ומגנה על המים שבתוכו מפני פגעי החלודה.
  • הגנה מפני הצטברות אבנית – יתרון נוסף של דוד שמש המצופה באמייל מבפנים על פני דוד שמש המצופה במלט, הוא בכך שבצורה כזו מצטברת פחות אבנית בתוך הדוד. אבנית היא האויב הגדול ביותר של דודי השמש בישראל והצטברותה גורמת לרוב התקלות בתחום זה, החל משיבוש פעולתו של גוף החימום ועד לסתימות בצינורות הקטנים של קולטי השמש. ציפוי אמייל פנימי, הן של הדוד עצמו והן של חלקיו הפנימיים והצנרת הקשורה אל הדוד, יכול לשפר מאוד את ביצועיו של הדוד, לגרום לפעולה יעילה יותר של גוף החימום בחימום קצר ויעיל של המים בצורה חשמלית ולשפר את מעבר המים בין קולטי השמש לבין הדוד עצמו.
דוד שמש ציפוי אמייל
יתרונות של ציפוי אמייל בדודים החדשים
  • הגנה על טעם המים וההרכב שלהם – יתרון נוסף והאחרון בו נדון של דודי השמש המצופים באמייל הוא בכך שהציפוי של האמייל מונע ממעבר טעם או ריח רע אל המים עצמם. ציפוי מלט שנעשה חלוד יותר ויותר עם השנים, היה יכול לגרום גם לטעם וריח של חלודה במים עצמם המגיעים בסופו של דבר אל הצינורות שלנו, שזו כמובן סיטואציה מאוד לא נעימה. ציפוי האמייל מונע את החלודה ובכך מונע את המצב הזה. בנוסף, הציפוי גם מגן על הבריאות שלנו בכך שפחות חיידקים ומיקרואורגניזמים יכולים להתיישב על דפנות הדוד ובתוך הצינורות והחלקים הפנימיים שלו, ובכך לזהם את המים ולסכן את הבריאות של המשתמשים במי הדוד.

תפריט נגישות